افزایش مخاطبان اینترنت باعث شد، تا صاحبان کالا و عرضه کنندگان خدمات، به بازاریابی در اینترنت بیاندیشند. در فضای اینترنت روشهای مختلف بازاریابی مانند: بازاریابی محتوا، بازاریابی سئو، بازاریابی با تبلیغات کلیکی، بازاریابی با کمپین های ایمیلی و بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social media marketing) و ... وجود دارد. اغلب فعالان در زمینه بازایابی اینترنتی در همه این زمینه ها فعالیت می کنند. دررسانه های اجتماعی (social media) ، بازاریابی اهمیت بالایی دارد. صاحبان شبکه های اجتماعی با افزایش امکانات بازاریابی، سهام خود را به قیمت هایی رسانده اند، که هیچ تولید کننده کالایی، تا کنون این قیمت ها را برای سهام خود تجربه نکرده بود. امکانات جدید وب برای عرضه کنندگان خدمات رسانه های اجتماعی ، انواعی از بازاریابی را مهیا کرد، که تا قبل از آن وجود خارجی نداشت.

مثال : رسانه اجتماعی فیس بوک که یکی از قدیمی ترین رسانه های اجتماعی دنیا است. با پرسیدن علایق ثبت نام کنندگان در شبکه اجتماعی خود. تبلیغات بازاریابی را تنها برای کسانی ارسال می کند، که به آن کالا و یا خدمات علاقه مندی خود را اعلام کرده اند. مثلا شما در فیس بوک ثبت نام کرده و علاقه خود را به یک خواننده اعلام می کنید. هنگامیکه آن خواننده در شهر شما کنسرت برگذار کند. تبلیغات فروش بلیط او برای شما ارسال میگردد. این امر در کنار مزایای مانند: تخفیف خرید بلیط برای کاربران فیس بوک موجب شد، تا عرصه بازاریابی در شبکه اجتماعی فیس بوک گسترشی باورنکردنی بیابد.

با توجه به تعریف بازاریابی در مقاله بازاریابی ایمیلی چیست؟ از تعریف مجدد پرهیز کرده و به جای آن به تعریف بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) و اهیمت و مزایای آن پرداخته و در آخر هم به نحوه اجرای بازاریابی شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

بازاریاابی شبکه های رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) چیست؟

هدف از بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) به داشتن محلی برای گرفتن بکلینک رایگان ختم نمیشود. اگر چه بسیاری از کاربران این شبکه ها اجتماعی، استفاده ای غیر از گرفتن بکلینک از آن نمی کنند.

شبکه های اجتماعی می توانند، کاری بیش از بکلینک برای بازاریابی شما انجام دهند. شبکه های اجتماعی می توانند بعنوان کلیدی عمل کنند، که با افزایش اعتماد کاربران به سایت ، کالا و یا خدمات شما، دروازه ورود مشتریان بیشتر به فروشگاه شما را باز کنند.

این سخن به معنی عدم کارکرد بکلینک در شبکه های اجتماعی نیست. مسلما شما با یک بکلینک ساده هم میتوانید تعدادی از علاقه مندان خود را به سمت خرید کالای خود هدایت کنید. هدف ما این است که به شما کمک کنیم که از شبکه های اجتماعی بعنوان ابزاری کارآمد برای جذب مخاطب، بصورت فعال و مداوم استفاده کنید. ابزاری که میتواند مانند یک فروشنده حرفه ای در شبکه های اجتماعی مخاطبان را به مشتری و مشتریان را به خریدار تبدیل کند.

انواع بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد که بسته به اهداف شرکت تدوین میشوند. در این بخش به بررسی و توضیح انواع بازاریابی در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

1- عرضه مستقیم کالا و خدمات در شبکه های اجتماعی:

در این روش کالا و خدمات شرکت، در صفحات شبکه های اجتماعی عرضه شده، تا کاربرانی که از این کالا و یا خدمات استقبال می کنند، بتوانند با تماس با تولید کنندگان و عرضه کنندگان آن کالا و خدمات مورد نظر خود را تهیه کنند.

مزایای این شیوه:

در این روش شما از شبکه اجتماعی مانند ویترین مغازه خود استفاده کرده اید، کاربران با مشاهده ویترین مغازه ها به آنها جذب شده و با شما برای خرید کالا و یا پرسیدن مشخصات فنی و قیمت تماس می گیرند.

معایب این شیوه:

با توجه به تحریم ایران و عدم امکان فروش کالا بصورت مستقیم در شبکه های اجتماعی خارجی، این شیوه مانند همه شیوه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی با مشکل عدم امکان خرید مستقیم کاربر مواجه است.

همه ما میدانیم که اگر مشتری از مغازه ما به دیدن مغازه های دیگر برود، احتمال بازگشت او برای خرید بسیار کم است. در شبکه ها اجتماعی با عدم امکان فروش مستقیم، عملا کاربران ابتدا تمام کالاهای مشابه کالای ما را بررسی کرده و سپس به خرید اقدام می کنند.

یکی از دلایلی که شما در شبکه های اجتماعی ، قیمت کالا ها را مشاهده نمی کنید. این موضوع است که فروشندگان کالا سعی دارند، شما را وادار به تماس کنند.. تا بتوانند از روش های بازاریابی شما را ترغیب به خرید کالای خود کنند. این بدان معنی است که شبکه های اجتماعی در ایران تنها بصورت ویترین عمل می کنند.

بنابراین باید ویترین خود را طوری قرار دهیم، که ضمن جذب مخاطب، موجب شود که مخاطب با ما ارتباط مستقیم برقرار کند. زیرا که همه ما میدانیم که بدون ارتباط انسانی فروش امکان پذیر نیست.

2- تبلیغ سایت خود در شبکه های اجتماعی:

در این روش از شبکه های اجتماعی بعنوان ویترینی برای عرضه کالا ها و انتقال کاربران به سایت فروش استفاده می شود. در این روش شما اغلب با جملاتی مانند طرح های جدید تر ما را هم ببینید و مانند آن روبرو میشوید. هدف این نوع بازاریابی این است که، با انتقال کاربر از شبکه اجتماعی به وب سایت ، کاربر را از حجمه تبلیغات موجود در شبکه اجتماعی رها کرده و با ایجاد یک محیط آرام به کاربر احساس امنیت دهد و در نهایت کالا و خدمات خود را بفروشد.

مزایای این روش:

همانطور که گفتیم تمام شبکه های اجتماعی با عدم توان فروش مستقیم روبرو هستند. در این روش برای خنثی کردن این عیب، از یک وبسایت با امکان فروش مستقیم کالا و خدمات استفاده می شود. با افزودن امکان فروش مستقیم در وب امکان فروش کالا و خدمات بشدت افزایش میابد.

3- بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی

در این روش از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای توضیح مزایای کالا و خدمات تولیدی خود بصورت کلی استفاده می کنند. در این روش مقالات آموزشی با کیفیت بالا را مشاهده می کنیم. هدف این روش این است که با استفاده از شبکه های اجتماعی،برای بزرگ کردن نام تجاری خود استفاده کرده و بیشترین کاربر را به خود جلب کنند.

مزایای این روش :

کاربران بسیار بالا، حتی از میان کسانی که قصد خرید از سایت و یا شرکت ایجاد کننده صفحه در شبکه اجتماعی را ندارند. ایجاد اعتماد به کیفیت و توان تولیدی شرکت، با عرضه آموزش های حرفه ای شما به کاربران اعلام می کنید که در کار خود چقدر مهارت دارید. این روش برای فروش کالا میتواند بسیار مفید باشد.

معایب این روش:

جذب مخاطبانی که خریدار کالا و خدمات تولید شده نیستند و صرف زمان بسیار برای نگهداری این مخاطبان در شبکه های اجتماعی خود.

4- اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه های اجتماعی:

در مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد بصورت کامل در باره اینفلوئنسرها توضیح داده ایم. در اینجا بطور خلاصه میگوییم که، در اینفلوئنسر مارکیتینگ، ما از افرادی که در شبکه های اجتماعی طرفدار زیادی دارند، میخواهیم، کالا و خدمات ما را تبلیغ کنند. این تبلیغات، معمولا به این صورت است که فرد خود را استفاده کننده کالا و خدمات ما معرفی کرده و از کیفیت آن تعریف می کند.

مزایای این روش :

در این روش ما از شهرت یک فرد برای کالا و خدمات خود استفاده کرده ایم، این روش موجب افزایش اعتماد کاربر شده و حس منفی کاربر به تبلیغات را از بین خواهد برد.

معایب این روش:

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار بالاست.

شبکه های اجتماعی و بازاریابی

اهمیت و مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing)

همانطور که در تعریف بازاریابی گفتیم، یکی از اهداف بازاریابی یافتن بازارهای جدید، برای فروش کالا و عرضه خدمات است. شبکه های اجتماعی (social media) یک بازار جدید برای عرضه کالا و خدمات است. بنابراین یکی از اهداف بازاریابی را میتواند محقق کند.

معمولا در هنگام تدوین برنامه بازاریابی (به مقاله برنامه بازاریابی چیست و چگونه تدوین میشود؟ مراجعه کنید) مشخص می کنیم که استراتژی ما در تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی چگونه خواهد بود. تلاش کنید تا هنگام تدوین این طرح، روش هایی را انتخاب کنید که بیشترین اعتماد را جلب می کنند. برای کاربران علاقه مند تبلیغ کنید. مطالب مرتبط با کالا و خدمات خود را گرداوری و نشر دهید. سعی کنید از تبیلغات بیجا برای افراد مختلف در شبکه های اجتماعی بپرهیزید.

1- افزایش مخاطب در بازاریابی رسانه های اجتماعی

همانطور که در این مقاله قبلا ذکر شده است. یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی افزودن میزان مخاطب شما است. افزایش دایره مخاطبان شما موجب میشود که شما در میان افراد حس مثبت ایجاد کنید و کاربران، راحتتر به شما اعتماد کنند. سرعت تبدیل کاربر به مشتری و مشتری به خریدار افزایش میابد. در بازاریابی سنتی گفته میشد: مشتری در صوررتی که قبلا از کالا و خدمات ما استفاده کرده باشد و از خرید خود احساس رضایت کند، بهترین خریدار ما در آینده است. زیرا در کمترین زمان و با اعتماد کامل از ما خرید می کند. شبکه های اجتماعی باعث میشود که مراجعان بدون اینکه از ما خرید کرده باشند، همان حس اعتماد و حس رضایتمندی را داشته باشند.

2- افزایش فروش

با افزایش مخاطبان، طبعا میزان فروش نیز افزوده خواهد شد. هدف نهایی تمام مدل های بازاریابی افزایش فروش میباشد و بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) از این امر مستثنی نیست و هدف نهایی آن افزایش فروش میباشد.

فروش محصولات در شبکه های اجتماعی بسیار رونق دارد و بسیاری از اشخاص با یک کسب و کار خانگی و یک شبکه اجتماعی پر مخاطب، درآمدی بیش از فروشگاه های عرضه کننده همان کالا را دارند.

مزیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نحوه اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing):

برای اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی ابتدا از یک شبکه اجتماعی شروع کنید و با هفته ای یک پست کار خود را آغاز کنید، سپس تعداد پیام های خود را بالا برده و سعی کنید ، اشخاصی را برای دنبال کردن صفحه خود بیابید. در شبکه های اجتماعی میتوان براحتی افرادی را که علاقه ای به محصولات شما دارند را یافت.

تلاش کنید که در مناسبت های ملی و مذهبی پیام های مناسب و با کیفیتی ارائه دهید. برای پست های خود در شبکه های اجتماعی وقت صرف کنید. پیام های خود را قبل از ارسال بررسی کنید. صرفا تبلیغاتی و تجاری فعالیت نکنید. سعی کنید، مخاطبان شما ، تصوری مثبت از شخصیت شما داشته باشند. برای رسیدن به این هدف باید با کاربران خود هم کلام باشید.

شبکه های اجتماعی را براساس کارکرد آنها انتخاب و هدف گذاری کنید.

شبکه اجتماعی فیس بوک: امکان ایجاد صفحه تجاری رایگان به شما میدهد و میتوانید بدون محدودیت هر تعداد لینک تبلیغاتی که میخواهید در این صفحات قرار دهید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام: صرفا امکان قرار دادن عکس و متن های کوتاه را به شما میدهد. این شبکه اجتماعی برای کالاهایی که تصاویر جذاب دارند بهتر عمل می کنند. بطور مثال شما برای عرضه یاتاقان و بلبرینگ نمیتوانید از شبکه اجتماعی اینستاگرام بخوبی استفاده کنید.

شبکه اجتماعی تویتر: این شبکه اجتماعی به شما امکان فرستادن متن های کوتاه و لینک را میدهد. از این شبکه اجتماعی برای همه گیر کردن شعارهای تبلیغاتی میتوان استفاده کرد.

تعداد شبکه های اجتماعی بقدری زیاد است، که امکان بررسی همه آنها در حوصله مخاطب این مقاله نمی گنجد. بنابراین بجای توضیح تک تک شبکه های اجتماعی موجود. پیشنهاد میدهیم که قبل از انتخاب یک شبکه اجتماعی، درباره کارکرد آن در بازاریابی کمی تحقیق کنید.

1.      طراحی سایت

2.      طراحی وب سایت

3.      طراحی سایت شرکتی

4.      سئو سایت

5.      طراحی سایت فروشگاهی

6.      طراحی سایت تهران

7.      طراحی سایت

8.      طراحی وب سایت

9.      طراحی سایت شرکتی

10.  سئو سایت

11.  طراحی سایت فروشگاهی

12.  طراحی سایت تهران

طراحی سایت


ن : تام
ت : دوشنبه 23 تير 1399
   
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]